Chystáte sa kúpiť auto, ale ešte nie ste úplne rozhodnutí... chceli by ste niečo ekologické, no zároveň nie ste úplne nadšení predstavou elektromobilu a rozlúčením sa s tradičným benzínovým motorom? Správnou voľbou pre vás by mohlo byť práve hybridné vozidlo! V našom článku sa dozviete, ako funguje a čím sa líši od ostatných áut, vyvrátime tiež niekoľko mýtov o tomto type vozidiel a v závere prinesieme TOP 10 inzerátov na hybridné automobily na Sego.sk. Neváhajte a čítajte ďalej!
Základom sú tri prvky
Keby sme chceli niekomu vysvetliť význam slova „hybridný“, zrejme by sme siahli po prídavných menách ako miešaný, krížený či kombinovaný. A mali by sme pravdu. Inak to nie je ani v prípade hybridných vozidiel, kde ide, jednoducho povedané, o kombináciu benzínového motoru a elektromotoru. Tieto dve pohonné jednotky sú vzájomne prepojené. Dôležitou súčasťou ich súčinnosti je veľkokapacitná batéria, ktorá slúži na uchovávanie energie. Hybridné automobily sú práve vďaka „zmiešaniu“ spomínaných troch prvkov z hľadiska spotreby pohonných hmôt veľmi úsporné a ekologické.
Motory ako dvaja bežci
Ako trefne uvádza článok o hybridoch na Toyota.sk, elektromotor a zážihový motor sú ako dvaja bežci. Každý z nich je lepší v niečom inom. Kým elektromotor by sme mohli prirovnať k šprintérovi, ktorý dokáže neprekonateľne zrýchliť a pri behu na krátkej trati je najlepší, zážihový motor je vytrvalostným bežcom, ktorého silnou stránkou je efektivita riadenia vlastných zdrojov. Hybridné vozidlo tak môže byť šprintérom, vytrvalostným bežcom - i oboma súčasne. Ako uvádzajú aj odborníci z Toyoty, keďže všetky časti hybridného pohonu spolu dokonale spolupracujú, systém vždy podľa aktuálnej situácie zvolí „najlepší zdroj energie z hľadiska čo najvyššej hospodárnosti a výkonu.“ Kombinácia týchto dvoch motorov vám môže v konečnom dôsledku priniesť neočakávané hodnoty priemernej spotreby či vypustených emisií.
Druhy hybridných vozidiel
Hybridné automobily by sme vo všeobecnosti mohli deliť podľa viacerých kritérií, napríklad podľa úlohy elektromotora, typu spaľovacieho motora či podľa usporiadania jednotlivých motorov. My pre vás vyberáme tie, s ktorými sa môžete stretnúť najčastejšie. Ukážeme si ich rozdelenie, podobne ako ich delí aj zaujímavý článok na stránke Môjelektromobil.sk, podľa úrovne elektrifikácie.
Plug-in hybrid
Ide o jeden z mála druhov hybridov, ktoré majú víziu sľubnej budúcnosti. Plug-in hybrid je veľmi ekologický, pretože umožňuje jazdiť čisto na elektrickú energiu aj na dlhšie vzdialenosti. A keďže je elektrická energia lacnejšia ako benzín, zároveň tým šetrí aj vašu peňaženku. V porovnaní s elektromobilmi treba vyzdvihnúť jeho výrazne nižšiu kapacitu batérie.
Čo sa týka nabíjania, plug-in hybrid nabijete doma už za 2-4 hodiny. Nevýhodou je, že rovnako dlho vám bude nabitie trvať aj na verejných nabíjačkách, keďže tieto typy hybridov väčšinou nepodporujú rýchlo-nabíjanie. Zároveň sú však tieto vozidlá vybavené aj tzv. rekuperačným systémom, ktorý umožňuje dobíjanie batérie vozidla za jazdy, a to počas brzdenia či spomaľovania, Ako to dokonale zhrnul autor článku na Môjelektromobil.sk: „Plug-in hybridy môžeme považovať za akési prechodné vozidlá na ceste k „čistokrvným“ elektromobilom.“
Full hybrid
Tento typ hybridu je v podstate rovnaký ako plug-in hybrid, jediným výrazným rozdielom je to, že batéria sa nedá nabíjať z externého zdroja, ale je potrebné spoliehať sa na jej dobíjanie počas jazdy. Tento fakt by nás vlastne ani nemal prekvapiť, veď plug-in hybrid vlastne tiež patrí medzi full hybridy, má len iné riešenie dobíjania batérie. Dôležité je spomenúť, že spotreby a emisie full hybridov sú v porovnaní s bežnými autami so spaľovacími motormi zhruba polovičné.
Mild hybrid
Mild hybrid, alebo aj medium hybrid, neumožňuje jazdiť iba na elektrinu. Hlavný pohon vždy zabezpečuje spaľovací motor, elektromotor sa k nemu pripája napr. pri zrýchľovaní. Elektromotor je tu teda iba akýmsi pomocníkom spaľovacieho motora, táto pomoc však napriek tomu znižuje spotrebu paliva a emisií približne o 15%.
Micro hybrid
Ide o najjednoduchšiu formu hybridného pohonu. Micro hybrid je vlastne bežný automobil so spaľovacím motorom, ktorý je navyše vybavený funkciou Start&Stop. Máte tento systém v aute aj vy? Možno ste doteraz ani nevedeli, že máte doma typ hybridu! V princípe ide o pokročilejší štartér, ktorý šetrí palivo vypínaním motora, napríklad keď stojíte na križovatke a čakáte na zelenú.
5 mýtov o hybridoch, ktorým by ste nemali veriť
-
Sú drahé
Za ekologickejšie, úspornejšie a ekonomickejšie vozidlo nie je vôbec nutné priplácať. Ide len o predsudky, keďže ceny hybridov sa pohybujú v rovnakých, niekedy aj nižších cenových reláciách ako bežné automobily.
-
Nie sú dosť dynamické
Častou predstavou väčšiny ľudí je, že úspornosť musí nutne znamenať zníženie výkonu. A to nie je pravda. Hybridné vozidlá dokážu ponúknuť nízku spotrebu i rýchlu jazdu v jednom.
-
Nie sú populárne
Popularita hybridných vozidiel na svete čím ďalej tým viac rastie. „Trend, ktorý zaviedla Toyota pred viac ako 20 rokmi, keď uviedla na trh prvý hybridný automobil spôsobil, že dnes prakticky každá automobilová značka ponúka svoj hybridný model,“ uvádza autor článku o faktoch a mýtoch na Toyota.sk. A má pravdu. Starať sa o zdravé životné prostredie je čoraz dôležitejšie; a týmto faktom stúpa aj popularita elektromobilov a hybridov.
-
Treba ich dobíjať zo zásuvky
Ako sme si vysvetlili už vyššie pri druhoch hybridov, batéria sa pri množstve z nich vďaka rekuperačnému systému dobíja sama počas jazdy. Dobíjať je možné len plug-in hybridy, ani to by vďaka spomínanému systému však nemalo byť nutné. Žiadne starosti s dobíjaním teda pri väčšine hybridov vôbec nehrozia.
-
Ich údržba je nákladná
Pravdou je, že servis a údržba hybridných automobilov je väčšinou lacnejšia ako u iných typoch vozidiel. Je to aj tým, že hybridný systém neobsahuje veľké množstvo komponentov, ktoré patria k výbave bežného motora a vyžadujú výmenu a ďalšie prevádzkové náklady.
TOP 10 hybridov na Sego.sk
Ako sme sľúbili už na začiatku článku, prinášame vám rebríček TOP 10 hybrid vozidiel na inzertnom portáli Sego.sk. Pokiaľ máte konkrétnu predstavu aj o značke alebo type karosérie, neváhajte a vyhľadajte si viac inzerátov priamo v katalógu s pomocou filtru na ľavej strane. Pre nás bol dôležitý najmä pomer najazdených kilometrov k cene a roku výroby. Mnohé vozidlá však okrem tohto priaznivého pomeru ponúkajú oveľa viac. Pozrite sa na našu finálovú desiatku!
-
Suzuki Ignis 1,2i GLX
- 3 500 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2020
- Cena: 12 210€
- Stav: predvádzacie
- Typ karosérie: hatchback
Päťdverové Suzuki Ignis 1,2i GLX s oranžovou metalízou má päťstupňovú manuálnu prevodovku. Súčasťou jeho výbavy je aj parkovacia kamera, navigačný systém, palubný počítač, dotykový displej, vyhrievané sedačky či Bluetooth handsfree. V prípade tohto micro hybridu nemôže chýbať Start&Stop systém, budúceho majiteľa čaká aj asistent rozjazdu do kopca či asistent jazdných pruhov. Toto auto s úplnou servisnou históriou bolo kúpené na Slovensku a má platnú STK aj EK do februára 2024.
-
Honda Civic
- 230 000 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2007
- Cena: 3 300€
- Stav: používané, nehavarované
- Typ karosérie: sedan
Tmavohnedá Honda Civic s automatickou prevodovkou má kombinovanú spotrebu 7,5 l/100km. Komfort poskytne okrem autorádia napríklad aj palubný počítač či vyhrievané sedačky. V ďalšej výbave nájde budúci majiteľ hliníkové disky i sezónne prezutie.
-
Toyota Yaris 1.5 Hybrid
- 45 987 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2015
- Cena: 11 300€
- Stav: používané
- Typ karosérie: hatchback
Päťdverové, päťmiestne auto, kúpené na Slovensku. Toyota Yaris 1.5 Hybrid, o ktorej hovoríme, má bielu farbu a doteraz mala len jedného majiteľa. Z hľadiska komfortu vie ponúknuť napríklad multifunkčný volant či tónované sklá. Má platnú STK aj EK.
-
Honda CR-Z 1.5 i-VTEC+IMA Sport
- 84 554 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2010
- Cena: 6 499€
- Stav: používané, garážované
- Typ karosérie: hatchback
Štvormiestna trojdverová biela Honda CR-Z 1.5 i-VTEC+IMA Sport s metalízou ponúka LED denné svietenie či palubný počítač. Jej kombinovaná spotreba je 5 l/100km. Auto je možné zobrať aj na lízing, úver či na splátky, predajca prichádza aj s možnosťou výmeny.
-
Suzuki Vitara ISG 1,4 GL+ Premium 4WD 6MT
- 300 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2020
- Cena: 19 270€
- Stav: predvádzacie
- Typ karosérie: hatchback
Suzuki Vitara ISG 1,4 GL+ Premium 4WD 6MT so sivou metalízou a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou má kombinovanú spotrebu okolo 8 l/100km. Jej súčasťou sú vyhrievané predné sedadlá, cúvacia kamera, monitorovanie mŕtveho uhla aj pomocný systém pre rozjazd do kopca.
-
Peugeot 508 SW 2.0 HDI RXH
- 250 029 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2012
- Cena: 8 390€
- Stav: používané
- Typ karosérie: combi
Sivý Peugeot 508 SW 2.0 HDI RXH s pohonom 4x4 a kombinovanou spotrebou 5,9 l/100km tiež hľadá nového majiteľa. Ide o micro hybrid so systémom Start&Stop. V inzeráte nájdete ako jeho súčasť napríklad head-up display, bezkľúčové štartovanie, navigačný systém, parkovacieho asistenta či sedadlá s masážnou funkciou. Tento hybrid mal doteraz len jedného majiteľa, ponúka úplnú servisnú históriu i možnosť úveru či lízingu.
Ak sa rozhodnete pre kúpu ojazdeného hybridu, dokonalý návod, ako ho kúpiť vám môže priniesť video Ako kúpiť jazdený hybrid? z dielne Volant.tv.
-
Volkswagen Golf VII GTE 1.4 TSI BMT 150k Plug-in-Hybrid DSG
- 107 000 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2016
- Cena: 16 950€
- Stav: používané, nehavarované, garážované
- Typ karosérie: hatchback
Päťdverový päťmiestny Volkswagen Golf VII GTE 1.4 TSI BMT 150k Plug-in-Hybrid DSG patrí, ako je z už spomenutého delenia známe, medzi full hybridy. Je v top stave a doteraz mal len jediného majiteľa. Komfort pri cestovaní vám môže poskytnúť napríklad navigačný systém, palubný počítač, vyhrievané sedačky, Bluetooth handsfree či parkovacie senzory vzadu a vpredu.
-
KIA Niro 1.6 GDi Hybrid DCT
- 5 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2019
- Cena: 19 990€
- Stav: nové
- Typ karosérie: combi
Celkom novú KIA Niro 1.6 GDi Hybrid DCT so šesťstupňovou automatickou prevodovkou ponúka na predaj UNICAR v Liptovskom Mikuláši. Kombinovaná spotreba sa pohybuje iba okolo 3,8 l/100km, vozidlo je ešte vždy v záruke. Novému majiteľovi môže ponúknuť napríklad multifunkčný volant, palubný počítač či automatickú dvojzónovú klimatizáciu.
-
Lexus GS 450h Comfort
- 144 777 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2012
- Cena: 18 000€
- Stav: používané, garážované
- Typ karosérie: sedan
Čierny Lexus GS 450h Comfort s bezstupňovým automatom jazdí na zadný pohon. V jeho výbave nájdete napríklad aj parkovaciu kameru, kožený interiér či navigačný systém. Tento hybrid bol zakúpený na Slovensku a ak vás zaujal, kontaktujte AUTO IMPEX, s.r.o. v Bratislave podľa informácií v inzeráte.
-
Ford Mondeo 2.0 HYBRID VIGNALE ECVT
- 50 050 najazdených kilometrov
- Rok výroby: 2018
- Cena: 16 999€
- Stav: používané, garážované
- Typ karosérie: hatchback
Ford Mondeo 2.0 HYBRID VIGNALE ECVT zaujme už svojou čiernou metalízou. Novému majiteľovi môže ponúknuť okrem iného aj vyhrievané sedačky, navigačný systém, palubný počítač, parkovacie senzory či Bluetooth handsfree.